3 december 2010

Lucka 3

Nu har vi ljus här i vårt hus....

Det finns så mycket annat än kort och LOs man kan pryda med sina stämplar. Här kommer jag visa hur man kan dekorera blockljus med stämpelmotiv.


Jag har börjat med att stämpla mitt motiv på en tunn servett. En del servetter är i flera lager - den "innersta" delen brukar vara vit även om själva servetten är mönstrad och är perfekt att använda. Det får inte vara en för tjock servett. Jag har färglagt med Copics (var noga med att ha ett kladdpapper under för det läcker igenom) och sedan klippt ut min Oskar tomte.



Sedan kommer det lite mer kluriga, att "smälta" fast motivet. Lägg det utklippta motivet på ljuset och värm sedan försiktigt med värme/embossingfön. Var försiktig så att du inte värmer för länge på samma ställe så ljuset smälter för mycket. När stearinet smälter sugs det in i servetten och man riktigt ser hur motivet "fastnar". Det är nästan som när man embossar, när det blir blankt är det klart!


Till det här ljuset har jag använt min favorit julstämpel Fyra tomtar (halva motivet).


Avsluta med ett juligt band, lite blommor och en härligt julig snöflinge charm

Var försiktiga när ljuset brinner och det börjar närma sig motivet så inte servetten börjar brinna.

Ha en härlig decemberfredag.

Kramelikram